Tuesday, July 24, 2012

GENERASI Y| PENENTU KEMENANGAN



Terdapat 3 juta pengundi baru dalam pilihan raya umum akan datang. Kedua-dua pihak sedang berusaha keras untuk mendapatkan undi-undi muda. Banyak langkah-langkah yang diguna pakai oleh kedua-dua belah pihak yang bertujuan untuk mendapatkan undi-undi ini.


Secara umum, pengundi muda lebih jenis anti-establishment dan demikian pada dasarnya, ia akan menjadi satu ledakan kepada pembangkang dengan beberapa ramai pengundi muda yang mengundi untuk kali pertama.


Namun, banyak perkara yang sering tidak begitu mereka jika kita melihat lebih mendalam. Soalan utama berapa ramai pengundi muda ini adalah di kerusi marginal?


Jika kebanyakan pengundi muda ini adalah di kawasan bandar atau semiurban yang telah dimenangi oleh margin yang selesa cukup oleh pembangkang, maka tidak akan banyak memberi impak kepada bilangan kerusi yang dimenangi oleh pembangkang.




Sebahagian besar daripada 3 juta pengundi baru di kawasan bandar dan separa bandar kerana orang muda cenderung untuk ke bandar untuk mencari pekerjaan dan menetap. Kita masih tidak mempunyai angka terkini, tetapi jika perkara ini betul, ia akan dapat menyelamatkan kubu pembangkang, dan kesan seterusnya, ia dijangka tidak akan membuat banyak perbezaan dari peratusan baru pengundi berbanding total votes.

Oleh itu, sangat menarik jika sesiapa yang mempunyai akses kepada bilangan pengundi baru di semua kawasan pilihan raya untuk menganalisis berapa banyak kerusi marginal mempunyai lebih daripada 30% pengundi baru.




Sumber: Dr. Hsu

No comments:

Post a Comment

How to keep your employees respectful