Friday, September 28, 2012

BAJET 2013| ANWAR MENYIFATKAN BAJET "KRONI SDN BHD"?

KALINGGA WARRIOR ingin mengemukakan pendapat serta reaksi Ketua PAkatan PemBAngkang mengenai  Bajet 2013.Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menuduh Bajet 2013 sebagai tidak mengutamakan rakyat tetapi ia menekankan lebih kepada insentif kepada kroni dan kelas atasan.

Anwar dilaporkan berkata dalam Keadilan Harian bahawa insentif untuk Bursa Tun Razak (TRX) sebagai insentif kewangan kepada orang kaya.

"Ia tidak menyentuh pada IPP (Pengeluar Tenaga Bebas). Harga gula disebut tetapi tidak monopoli gula, "Anwar dipetik sebagai berkata.

Beliau juga mengkritik kekurangan perkara baru bagi orang-orang dalam kelas pertengahan julat pendapatan seperti skim Perumahan Pertama Saya.

Anwar berkata Perbadanan Perumahan Negara harus mengutamakan rakyat dan tidak menjadi sebuah organisasi yang yang berorientasikan keuntungan mengatakan ia harus mampu untuk menjana projek-projek yang boleh memenuhi keperluan rakyat.

Pas Timbalan Presiden Mohamad Sabu berkata tidak kira bagaimana baik bajet, ia tidak akan bermakna apa-apa jika pelaksanaannya dipenuhi dengan penipuan dan berjalan pada RM28 bilion kerugian setiap tahun.

Dalam laporan berita oleh Harakah Daily Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu telah dipetik sebagai berkata: "Walaupun Najib mempunyai keupayaan untuk membentangkan bajet yang baik, ia tidak berguna untuk rakyat apabila Ketua Audit Negara telah mendedahkan bahawa negara ini adalah kehilangan RM28 bilion setahun disebabkan mismanagements oleh kerajaan Barisan Nasional. "

Mohamad percaya apa yang lebih teruk daripada membeli undi adalah salah urus pelaksanaan apa yang telah dibentangkan dalam bajet.

-Adaptasi:Kuala Lumpur Post
P/s:- Yang pasti pada akhirnya semua "termasuk yang mngutuk BAJET 2013" akan merasai kebaikkan atau peluang yang akan dilaksanakan pada tahun 2013

No comments:

Post a Comment

How to keep your employees respectful