Tuesday, July 24, 2012

PDRM MULA MENGATUR STRATEGIK UNTUK MENGURANGKAN KADAR JENAYAH DI SELANGOR




PDRM Terus memberi tumpuan kepada kawasan-kawasan hitam secara holistik untuk mengurangkan kadar jenayah - Datuk Seri Hishammuddin


Mesyuarat khas Pencegahan Jenayah
Datuk Seri Hishammuddin, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri hari ini menyifatkan kerjasama erat antara polis dan masyarakat  dengan belia adalah sebagai strategik penting untuk mengurangkan kadar jenayah di Selangor.

Hishamuddin berkata selain daripada usaha polis dan pihak-pihak lain, peranan masyarakat adalah sama penting. "Satu ikatan yang kuat antara polis dan masyarakat boleh mencegah penjenayah. Walaupun terdapat jenayah serius yang dilakukan sejak kebelakangan ini, kita harus berbangga dan bersyukur kerana Malaysia kini aman dan selamat cukup berbanding dengan negara-negara lain,"

Beliau berkata dalam usaha untuk mengurangkan Jenayah Seluruh Negara, Kementerian akan tumpukan kepada Sekolah, hotspot Jenayah dan kompleks Shopping "Kami kini memberi tumpuan kepada kawasan-kawasan ini dan bekerjasama secara holistik untuk mengurangkan kadar jenayah," kata Hishamudin

Beliau juga menegaskan bahawa pihak polis mengalu-alukan hubungan kerja yang baik dan kerjasama daripada orang ramai, termasuk sumbangan idea kepada kerja-kerja polis.

Hishammuddin berkata, beliau akan turun padang berjumpa dengan rakyat untuk mendengar masalah mereka. Beliau percayaan bahawa jika rakyat dapat bekerjasama untuk tujuan yang sama kadar jenayah di negeri ini boleh dikurangkan dengan ketara.

"Penyata oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan juga oleh wartawan asing yang mengesahkan Malaysia sebagai salah satu daripada negara-negara yang paling selamat di Asia Tenggara telah membantu untuk meningkatkan keyakinan kami," Hishammuddin berkata pada Mesyuarat Khas dengan Ketua Pemuda MIC Selangor Shanker Raj Ayanger dan Setiausaha Kajendran pada mesyuarat Pencegahan Jenayah di Selangor yang diadakan di Kementerian Dalam Negeri pejabat hari ini.

Shanker berkata, "Terdapat terlalu banyak jenayah kekerasan yang melibatkan wanita dan kanak-kanak setakat meningkatkan kebimbangan di kalangan orang ramai. "Jadi, ia adalah patut bahawa parti politik  bertanggungjawab sosial turut  terlibat bekerjasama dengan PDRM untuk merumuskan mekanisme terbaik untuk menyelesaikan masalah,".

Shanker juga merakamkan kekecewaan beliau kepada Parti Pembangkang yang  sentiasa canangkan kadar jenayah di negara ini untuk menghakis keyakinan rakyat dalam kerajaan BN. Beliau berkata Parti Pembangkang telah mengambil kesempatan daripada isu-isu yang tersebut menjadi kebimbangan kepada rakyat, terutamanya pada kadar Jenayah, untuk kepentingan politik mereka.

Shanker juga berkata dalam satu temu bual dengan  media  selepas berjumpa dengan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, PDRM perlu membentangkan strategik , cadangan positif dan pelan, dengan rancangan pelaksanaan yang kukuh untuk memastikan rakyat memahami dan yakin untuk merapatkan barisan dan teruk bergerak kehadapan  ke arah Malaysia yang lebih baik. Tanpa penyertaan oleh rakyat, tidak ada cara Jenayah boleh dihapuskan.


Menurut Shanker, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin mengumumkan hari Sabtu, 21 Julai 2012 untuk menubuhkan jawatankuasa khas untuk menangani mangsa culik dan jenayah ganas, terutamanya yang melibatkan kanak-kanak dan wanita.

No comments:

Post a Comment

How to keep your employees respectful