Tuesday, July 19, 2011

BERSIH STRATEGI untuk menipu RAKYAT DIDEDAHKAN!

Di Malaysia, pilihan raya yang dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (ECM). Ahli-ahli ECM yang dilantik oleh H.M. Yang diPertuan Agong di bawah Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan, selepas berunding dengan Majlis kemerdekaan Rulers.The ECM adalah dilindungi di bawah Perkara 114 (3).

Pada masa ini, terdapat 222 kerusi di Dewan Rakyat dan 576 kerusi dalam 13 Dewan Undangan Negeri. Dalam tahun 2008, terdapat 10,92 juta pengundi berdaftar dan 7427 tempat mengundi. Pengundian bagi pilihan raya umum lepas yang diadakan pada tahun 2008 adalah 8.161.039 atau 76 peratus daripada jumlah pengundi yang berdaftar. Ini pula yang besar itu, adalah satu petunjuk yang jelas bahawa majoriti pengundi gembira dan bebas untuk melaksanakan hak-hak mengundi mereka dalam sistem pilihan raya yang sedia ada.

Pakatan pembangkang antara DAP, PKR dan PAS memenangi 82 kerusi di Dewan Rakyat dan 196 kerusi dalam Dewan Undangan 13 negeri. Bagaimana mungkin untuk pakatan pembangkang untuk memenangi kerusi yang begitu banyak dan membentuk kerajaan mereka di 5 negeri jika pilihan raya itu tidak dijalankan secara adil. Kemenangan mengagumkan daripada parti-parti pembangkang adalah bukti yang jelas dan kuat bahawa pilihan raya di Malaysia dijalankan secara adil. Seterusnya besar daripada juga menunjukkan bahawa tidak ada rig undi, manipulasi atau gangguan daripada pihak berkuasa negeri dalam mengendalikan pilihan raya.

Walau bagaimanapun, BERSIH mendakwa bahawa sistem pilihan raya di Malaysia bukan satu sistem yang bersih dan adil. Tetapi, berdasarkan fakta-fakta yang disebutkan di atas, dakwaan yang dibuat oleh BERSIH adalah tidak berasas tetapi bermotifkan politik. Pada mulanya, BERSIH meletakkan 17 cadangan ke ECM untuk meningkatkan sistem pilihan raya. ECM dan BERSIH bertemu beberapa kali mencapai beberapa pemahaman.

Akhir sekali, BERSIH bersetuju untuk meletakkan hanya 8 syor-syor kepada ECM. ECM juga bersetuju untuk mengkaji cadangan yang dikemukakan oleh BERSIH. Syor 8 yang dicadangkan oleh BERSIH tidak dapat diselesaikan dengan segera kerana ECM tidak mempunyai kuasa perundangan. Ahli-ahli Parlimen untuk membahaskan perubahan yang dicadangkan di Parlimen dan Parlimen untuk meluluskan undang-undang untuk membuat perubahan dalam sistem pengundian.

Tetapi, BERSIH tidak mempunyai kesabaran untuk menunggu bagi proses yang wajar untuk mengambil tempat dan mengejutkan semua orang, BERSIH mengubah cadangan 8 mereka kepada permintaan. BERSIH menggesa rakyat berkumpul di berkuat kuasa sepenuhnya, perhimpunan yang menyalahi undang-undang pada 9 Julai 2011 untuk menuntut perubahan segera dalam sistem pengundian. Langkah ini dilihat sebagai ugutan.

BERSIH memaksa ECM dan kerajaan untuk bertindak mengikut kehendak mereka. BERSIH juga muncul untuk bekerjasama dengan parti pembangkang dalam memanggil satu perhimpunan awam. Ahli-ahli BERSIH yang dilaporkan berkumpul di jalan-jalan dan tempat awam tanpa permit Polis, satu tindakan yang melanggar undang-undang yang sedia ada Malaysia. Adalah jelas kini bahawa BERSIH mengambil langkah keganasan bermakna untuk mencapai agenda mereka. BERSIH juga menggesa dan menggalakkan orang ramai untuk pergi ke jalan-jalan untuk memprotes terhadap institusi kerajaan, iaitu ECM.

Dengan langkah ini menyalahi undang-undang, BERSIH 'mewujudkan persepsi bahawa ECM adalah tidak boleh dipercayai. BERSIH penyaman minda rakyat untuk menyalahkan sistem pilihan raya jika mereka gagal untuk memenangi kerusi yang mereka mahu dalam pilihan raya umum ke-13.

No comments:

Post a Comment

How to keep your employees respectful