Selaras dengan hasrat dan matlamat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan, Pendidikan menekankan
perkembangan individu yang menyeluruh dan bersepadu dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Oleh itu, pengajaran
dan pembelajaran Pendidikan perlu memberi
tumpuan terhadap pemerolehan ilmu pengetahuan dan
kemahiran asas kesihatan serta pemupukan dan
penghayatan nilai.
Dalam usaha ke arah mencapai matlamat Pendidikan
perkara berikut perlu diberi perhatian dalam
pengajaran dan pembelajaran :
Kebangsaan, Pendidikan menekankan
perkembangan individu yang menyeluruh dan bersepadu dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Oleh itu, pengajaran
dan pembelajaran Pendidikan perlu memberi
tumpuan terhadap pemerolehan ilmu pengetahuan dan
kemahiran asas kesihatan serta pemupukan dan
penghayatan nilai.
Dalam usaha ke arah mencapai matlamat Pendidikan
perkara berikut perlu diberi perhatian dalam
pengajaran dan pembelajaran :
1. Pendekatan bersepadu merupakan satu strategi yang
penting untuk menjalin dan mengadunkan unsur-unsur
ilmu, kemahiran, bahasa dan nilai-nilai murni. Melalui
pendekatan ini perkembangan kemahiran berfikir,
kemahiran generik dan kemahiran belajar perlu diberi
penekanan. Di samping itu, pengetahuan dan kemahiran
daripada pelbagai mata pelajaran lain, pengalaman hidup
seharian murid serta isu-isu global perlu dihubung kait
dalam proses pengajaran dan pembelajaran disiplin ilmu
Pendidikan Kesihatan.
2. Daya pemikiran murid perlu dipertingkat untuk
membolehkan murid membuat keputusan, meningkatkan
literasi kesihatan dan mengamalkan gaya hidup sihat.
Aktiviti yang memberi peluang untuk murid berfikir secara
kreatif dan inovatif perlu dikendalikan oleh guru.
3. Penggunaan pelbagai pendekatan pengajaran dan
pembelajaran yang melibatkan murid secara aktif adalah
perlu untuk membolehkan murid memperoleh pengalaman
dan memahami konsep menjaga diri, keluarga serta
komuniti. Bagi tujuan ini, kaedah inkuiri penemuan serta
pembelajaran melalui pengalaman sangat digalakkan.
Antara kaedah dan teknik yang boleh digunakan termasuk
aktiviti kumpulan, kerja luar, perbincangan, kajian kes,
simulasi dan main peranan. Pengalaman pembelajaran
seperti ini dapat memberi peluang kepada murid untuk
melahirkan pandangan sendiri, asas untuk membina
semangat, membina sikap sentiasa cinta dan dahagakan
ilmu, minat membaca serta belajar seumur hidup.
4. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, penekanan
perlu dibuat terhadap pemupukan nilai-nilai murni yang
selaras dengan matlamat Pendidikan Kesihatan. Antara
nilai yang perlu diterap dan diamalkan ialah kebersihan,
keselamatan, tanggungjawab, keprihatinan, kasih sayang,
kejujuran dan kerjasama.
5. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan
oleh guru perlu memberi peluang kepada murid untuk
menguasai kemahiran berkomunikasi, membina
perhubungan yang sihat, empati dengan orang lain,
berupaya mengendalikan emosi serta tekanan dalam
menguruskan hidup secara produktif dan sihat.
No comments:
Post a Comment